Wikipedia

Als opdracht Mens & Bedrijf 5 moeten we een artikel schrijven op de nederlandstalige tak van Wikipedia

Ik had oorspronkelijk een artikeltje geschreven over ASIC’s (meer info uiteraard op wikipedia!)

Het artikel heeft minstens 2 weken op de lijst “te verwijderen artikels” gestaan, alleen maar omdat het volgens 1 of andere kwiet van een moderator té moeilijk was om als noob het artikel te lezen… (ondertussen gelukkig niet meer)
Verder hebben ze al minstens 1 van men 2 foto’s van een willekeurige asic gedelete…

Nu op ons forum van ons jaar opt school kwamen er allerlei artikels voorbij van collega’s die iets hadden gemaakt..

Steven Mattheussen — A2DP en Segmentatie (digitale beeldverwerking)
Phillip Wuyts — Apache-licentie en MSNP
Lennert De Swaef — ASIC
Len Hallam — AMOLED
Philippe Laes — RPC
Erwin Cornelis — UDI en DisplayPort
Yannick Callewaert — Blue Track
Bram Geschier — Connection oriënted en connection less
Kevin Steensels — AdWords
Jelle Gerardts — Xilinx
Carolus Callewaert — Frontbase
Jan Boonen — Verhoogde realiteit (AR)
Seppe Pintens — NIA (neural impulse actuators)
Mitch De Coster — RS485
Dries Pauwels — Zwart-wit televisie met ontvanger

Om de lijst even te vervolledigen…

Mjah, mijn artikeltje over asic’s stelde dus eigenlijk ni veel voor in vergelijking met bovenstaande artikels…

Dan nog maar een artikeltje geschreven over BartPE.

Maar nee, ook dit heeft minstens 2 weken op de “te verwijderen” lijst gestaan omdat het “te commercieel was” ofzoiets… Té veel reclame gericht… (Ondertussen gelukkig niet meer 🙂 )

Ook hier hebben ze ondertussen al 1 van de 2 screenshots verwijderd… Omdat het copyrights schend… Zageventen…

Allezjah, ik schrijf deze blogpost om even mijn degout te schrijven over wikipedia…

Het ding is goed en relatief betrouwbaar (mits enige kritische blik), maar om er aan mee te werken wordt ge ENORM snel gedemotiveerd… Gewoon omdat ze praktisch NIKS van den 1ste keer goed vinden… Ik denk dat een hoop klasgenoten zich in deze stelling terugvinden…

Een maat van mij heeft ook een gelijkaardige opdracht gekregen, die heeft ook wel net iets meer als mij neergetypt 🙂
Maar daar zitten tenminste geen debiele moderators te zagen…

5 reacties
  1. Mwa … ‘k heb ni zoveel problemen gehad met mijn artikels :mrgreen: .

  2. Mjah, die van zijn precies ook al voldoende bewerkt geweest 😆 (kmoet zelfs niks zegge, maar sssht 8) )

  3. Walter zei:

    Mendel, wou je laten weten dat dit de gewone werkwijze is op wikipedia. Dat is kwaliteitsbewaking eigenlijk. Een nieuwe pagina valt op door het aanmaken van die pagina in recente wijzigingen door een nieuwe gebruiker. Dat is iets om te gaan inspecteren. Als het niet goed genoeg is is komt het op de lijst te verwijderen pagina’s. Twee weken later zal men het terug evalueren. Echt streng is men niet op de Nederlandstalige. Iedereen heeft dan twee weken om er iets van te maken. Op die wijze gaat de rommel eruit

  4. Mjah Walter, ik begrijp wel dat ze overzicht willen hebben van de kwaliteit. Maar ze moeten wel niet overdrijven. En ik vind dat ze overdrijven. Er moet maar 1 mod zijn die het ni goe vind en je ligt er af eh…
    En deze ervaring heeft er voor mij toch gezorgt dat ik een kleine afkeer heb gekregen van het “oh zo geweldige wikipedia”…
    Wat wel spijtig was, want voorheen was ik er wel enthousiast over…

  5. Er zijn overlegpagina’s en als een artikel op een verwijderlijst geplaatst wordt dan moet er wat aan verbeterd worden.
    Als de meerderheid tegen het verwijderen is dan zal het artikel in kwestie ook niet verwijderd worden.

    In een Encylopedie hoort geen reclame of onafgewerkte artikelen thuis. Nieuwe artikelen worden dus al snel onder de loep genomen, zeker als ze door anonieme gebruikers geschreven zijn.

    Wikipedia is handig.

Geef een reactie

