Vers pctje rond een Gigabyte GA-G31M-ES2L

Desktop-computertje rond bovenstaand moederbord in elkaar gestoken. (Rest setup bestaat uit Intel C2D 5200, 2*1gb corsair ddr2, 250gb samsung hdd en ne samsung dvd-rw)

Hét argument om dit moederbord te gebruiken is de integrated gpu, een Intel GMA 3100. Het ding is niks waard om op te game (zoals ongeveer iedere intel gma), maar voor basic bureau-werk is dit gewoon ideaal! Gevolg dat er hier een deftige pc staat voor nog geen 400€!!

Maar even frustratie tegenover Gigabyte. (ik ben Asus gewoon* 😎 )
Gigabyte heeft blijkbaar geen zin om eens een paar chinezen DEFTIG rond de tafel te zetten om ze eens over “duidelijkheid” te laten praten.
Man, er zit een support cd bij het mobo. En als ge da in u pc steekt krijgde zo een lijst van progsels waarin da gigabyte volgens mij zelf ni weet wat ze doen… Een driver-floppy te maken is helemaal hopeloos… (WindowsXP ondersteunt out-of-the-box geen sata, wat ik natuurlijk wel had :-), het enige dat het ootb doet is bsodden met error “0xf78d2524”. Dus ge moet een floppy maken met de driver van de sata-chip in kwestie/of driver integreren met nlite. (Mijn manier van werken.))
Dus hopeloos… Nergens een driver te bespeuren op de cd van gigabyte…
Op de webstek van onze geweldige fabrikant vond ik wel iets… Maar toen ik dat met nlite in een verse installatiecd propte deed da dus niks…

Hup, linux erop: werkt perfect. Hup, seven erop: werkt ook perfect.

Toen ik bij seven aant rondspeuren was op hardware kreeg ik te zien dat de southbridge gewoon dezelfde was als men desktop, namelijk een intel ICH7. Hup, xp-cd van men desktop erin: da werkt! Woohoo 🙂

Life can be a bitch 😈

*Ik ben asus gewoon, waar ze 3 jaar geleden al drivercd’s mee leverden waar je gewoon de inf kan afhalen, of zelfs volledig geautomatiseerd een floppy me kan aanmaken om windows xp te booten… Jammer kan gigabyte dat nog niet… Trouwens, het aantal kabels meegeleverd by gigabyte is ook niet zo geweldig… Toch teleurstellend product…

2 reacties
  1. mja, ’t is een budgetbordje met een reden hé 😀
    Trouwens, tegenwoordig kan je je in BIOS bepaalde SATA poorten instellen zodat je geen drivers meer nodig hebt in XP (je verliest dan wel leuke truukjes als NCQ, maar voor een simpel office pc’tje heb je dat toch ni nodig 😀 )

    • true! maar kvinnet ni in’t bios :-p (phoenix)

Geef een reactie

